Toneel: ‘Weense herfst’-‘Rainer Maria’, ‘Kokoschka’,’Thomas Totaal’, ‘Alma’-Warme Winkel

Rubriek: Programma, Theater

Eigenzinnige toneelgroep de Warme Winkel(kern: Jeroen de Man, Mara van Vlijmen & Vincent Rietveld) laat een droom uitkomen, want de voorstellingen die zij de afgelopen jaren maakten rondom  kunstenaars uit het enorm creatief bruisende fin-de-siecle van het Wenen van ruim een eeuw geleden, worden nu achter elkaar gespeeld in de spanne van 2 maanden!  En ze noemen het de 'Weense herfst'. Gaat dat zien!('Rainer Maria Rilke', 'Kokoschka Live', 'Thomas Totaal', Alma' en 'Villa Europa'-ik zag er 4, alleen de laatste niet). Gaat er heen! Kijk op hun site

De voorstelling 'Rainer Maria'  zag ik  in een boerenschuur in Zunderdorp...een voorstelling die lastig na te vertellen is. Wat de acteurs volgens mij proberen is zowel de persoonlijke geschiedenis van  de dichter Rilke te verbeelden, als de essentie van zijn gedichten! Daarbij wisselen speelstijlen en de toon voortdurend. Van volledig naturel tot statig, van ironisch tot bloedeerlijk en oprecht. Er is geen duidelijke plot, de voorstellingen zijn eigenlijk een soort revue van losse nummers.

Ondertussen zag ik ook de voorstelling 'Kokoschka' over die Oostenrijkse kunstenaar. Ingezoemd op de 1e 2 decenia van de 19e eeuw. En daar  valt nog minder  van na te vertellen. Overweldigend, dat was het! Tot leven gekomen schilderijen van een wilde expressionistische schilder. Die een tijdje met Alma Mahler ging en daarna vooral liefdesverdriet over haar had. En een gelijkende pop liet maken. Maar ook afwijkende ideeën over kunst had. Weer een poging de ziel van de kunstenaar te verbeelden.

Theaterjournalist Simon van den Berg interviewde de makers. Waarom Oostenrijk vroeg hij?

“Oostenrijk is een metafoor voor Nederland: een klein land dat z’n hoogtijdagen achter zich heeft. Misschien geldt dat wel voor heel Europa. We kwamen uiteindelijk steeds uit bij het fin de siècle en de Eerste Wereldoorlog, omdat het heel duidelijk het begin is van de moderne tijd.” “Het gaat ook om de experimenteerdrift in de kunst. Men geloofde toen heel sterk in het belang daarvan. Maar vaak is Rilke of Zweig ook zó esthetisch. We willen daar iets aards of iets pervers tegenover zetten.” De Man: “Rilke is prachtig, maar Rilke in de koeienstront is nog veel mooier.”(einde citaat) 'Totaal Thomas' gaat over de Oostenrijkse schrijver Thomas Bernard en was voor mij de meest obscure van de 4 die ik zag. Kennis van het werk van deze zwarte geest is onontbeerlijk. En die zwartheid/hopeloosheid wordt vooral voelbaar,  zonder dat daar letterlijk aan gerefereerd wordt. Wederom intrigerende voorstelling. Eindknaller was voor mij de voorstelling 'Alma' over het grote effect dat de jonge Alma Mahler had tijdens het fin-de-siècle  in Wenen op de groep kunstenaars om haar heen...de energie, de passie, maar ook de decadentie! Linken met het heden zijn eenvoudig te maken. 17 oktober een paar fragmenten en een interview met de acteur Jeroen de Man(wat een lichaam, wat een een expressie, wat een energie en wat een humor op het toneel!)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Reageer op dit bericht!

Luister hier naar mijn radiofragmenten!!