Dans: ‘The dog days are over’ van Jan Martens

Rubriek: Interview, Programma, Theater

3x jan martensVraag iemand te springen en je ziet zijn ware gezicht, aldus de Amerikaanse fotograaf Philippe Halsman. In The dog days are over geven zes dansers zich over aan een repetitieve uitputtingsslag opgebouwd uit juist die ene fysieke handeling: de sprong. De jonge choreograaf Jan Martens viel de afgelopen jaren op met een aantal innemende en indringende solo’s over de schoonheid van het imperfecte lichaam. Zijn voorstellingen zijn radicaal, sterk fysiek en compromisloos, maar tegelijk diep menselijk. Prikkelende dans die niet onberoerd laat.

 ‘Martens’ bewegingsstijl ademt sporen van het aandachtig idioom van choreografe Ann van Den Broek en een vleugje performancekracht van Abramovic, maar heeft door zijn uitgebeende presentatie ook iets eigen’. – de Volkskrant

‘Oogstrelende kwetsbaarheid en hagelwitte eenvoud, gestript van alles wat overbodig is. (…) Pakt je in waar je bij staat.’ – De Morgen over Bis

Jan Martens (1984) viel de afgelopen jaren op met onverbloemde, maar liefdevolle voorstellingen over de schoonheid en lelijkheid van gewone mensen. Harde, maar menselijke choreografieën, strak en zonder franje. Sinds 2009 ontwikkelt hij bij Frascati Producties zijn eigen werk en maakte hij onder andere a small guide on how to treat your lifetime companion (2011) en sweat baby sweat (2011). Voor en met danseres Truus Bronkhorst maakte hij de solo’s Bis (2012) en She was just a visitor (2013), deze laatste samen met choreograaf Marc Vanrunxt. Martens werd genomineerd voor de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht 2012 en is vanaf 2013 Artist in Residence bij ICK.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Reageer op dit bericht!

Luister hier naar mijn radiofragmenten!!